Tatuaje din Insula Pastelui

Tatuaje din Insula Pastelui

In duminica Pastelui, anul 1722, navigatorul german Jacob Roggeveen traversa Pacificul de Sud când a observat o mica insula vulcanica in departare. Acostând intr-un golf stâncos, echipajul sau se mira de maretia statuilor mai inalte de 7 metri, aliniate de-a lungul tarmului.
Si probabil in acel moment, oamenii sai se intrebau cine ar fi trait in acest loc misterios parca rupt de lume. Se pare ca Insula Pastelui, asa cum au denumit-o, s-a dezvoltat in completa izolare timp de secole.

Arta Rapa Nui imbina imagini antropomorfe si zoomorfe intr-un mod aproape suprarealist. Asadar, nu e de mirare ca aceasta arta a inspirat numerosi pictori suprarealisti, in special pe Max Ernst, ale carui lucrari contin adesea elemente inspirate din arta Rapa Nui. Lemnul pentru gravat era rar, dar pânza (tapa) era si mai rara si, probabil si mai importanta. Cum conducatorii hawaiieni purtau pene rosii sa isi arate maretia si pozitia sociala, asa si conducatorii Rapa Nui purtau „tapa”.
Pânza era considerata un inlocuitor de mare clasa pt figurinele din lemn. Din pacate doar 5 dintre aceste figurine de pânza (manu uru) mai exista intr-un muzeu si sunt decorate cu desene reprezentând tatuaje.

In Polinezia, tatuarea era raspândita si foarte des asociata cu statutul de conducator sau de razboinic. Fata, gâtul, spatele, picioarele si crestetul capului erau tatuate. Regulile tatuarii Rapa Nui (ta kona) erau similare celor descoperite in alte parti ale Polineziei, (un pieptene din os de pasare atasat intr-un anume unghi de un mâner de lemn). Pieptenele era imbibat in pigment preparat din Frunze de ceai (Cordyline temrinalis) amestecate cu suc negru (solanum nigrum) si impins cu putere in piele. Frunzele de ceai erau considerate embleme ale rangului inalt si ale puterii divine si erau folosite in alungarea spiritelor rele.
Din pacate, mai exista doar o singura fotografie cu un tatuaj authentic Rapa Nui. Facuta de fotograful Tahitian Madame Hoare, poza is infatiseaza pe Juan Tepano, un nobil Rapa Nui, cu tatuaje pe gât si pe fata. Etnograful suedez Hjialmar Stolpe, care a calatorit in Pacific in anii 1880, deasemenea il infatiseaza intr-un portret.

Prin 1911, doar 4 locuitori ai insulei, din 228 purtau tatuaje traditionale si acestia erau femei. In 1930, doar doua mai supravietuiau: mama lui Juan Tepano, batrâna Viriamo, si Ana Eva Hei, sotia lui Atamu Te Kena, unul dintre ultimii „regi” ai Insulei Pastelui. Niciuna dintre femei nu era complet tatuata si Viriamo spunea ca a refuzat sa isi continue tatuajele pentru ca tatuarea era prea dureroasa. Ana Eva Hei, care era mai tânara, fusese tatuata de unul dintre ultimii experti.
In general, tatuarea specifica Rapa Nui avea teme fundamentale pastrate si preluate din generatie in generatie. Insa modele variau in functie de clanuri si de preferinte. Anumite modele de tatuaje erau mai comune ca altele. Femeile si barbatii aveau de multe ori linii groase pe fata, de-a lungul fruntii, care se extindeau pâna la urechi. Aceste linii erau curbe si combinate cu o serie de puncte mari (homu sau puraki) care marcau fruntea si tâmplele. Modelele sunt, de asemenea, vizibile pe figurinele din pânza, dar la scara mai mica. Pe obrajii femeilor, sub urechi, era un model numit „pagaha’a” (“ceva care atârna greu”) compus dintr-o figura fusiforma si un triunghi. O alta denumire mai veche a acestora este „pangehua” si datorita radacinii „hua”, acestea erau considerate marci ale fertilitatii. „Hua” inseamna „testicul” sau, mai curând „fiu”. Inele tatuate (ngutu tika) inconjurau gurile femeilor, posibil derivate din obiceiurile Maori, in timp ce trei linii verticale pornind de la gura traversau uneori barbia.

Pe spatele batrânei Viriamo, intre omoplati, este un model numit „ao” („paleta” de dans). De-a lungul spatelui, in jos, sub modelul „ao”, este o dunga ce se indoaie inainte si inapoi. Aceste elemente legate de dans, sunt tatuate de-a lungul trupului intr-un model unitar.
E posibil ca modele „ao” sa aiba o semnificatie ancestrala, mai ales pentru ca termenul „ao” se refera la elita conducatorilor, sugerând ca numai liderii pot purta acest model de tatuaj.
Tatuajele de pe fruntea lui Juan Tepano (retu) constau in sase linii solide verticale. Liniile paralele si punctele au fost primele modele tatuate pe fata lui. Acest model este cel mai comun, fiind consemnat de exploratorii timpurii. Dar de un interes considerabil sunt tatuajele mai putin vizibie.

Pe gâtul lui Juan Tepano, sub barbie, este o pasare stilizata cu corpul alungit si aripile reprezentate prin patru linii. Acest model, ce apare si pe figurinele de pânza, este acela al „pasarii-fregata”. Aceasta pasare este un pradator, asociat cu traditiile in materie de tatuaje din Malanesia si Indonesia, si simbolizeaza vânatoarea si razboiul. Deasemenea, pe partea dreapta a spatelui lui Tepano, este un set de noua linii paralele verticale, simbolizând o pasare cu aripile desfacute larg. Aceasta simbolistica a pasarii, care era esential masculina, aparea si pe statuile moai de pe insula, alaturi de alte tatuaje, transformând purtatorul in „omul pasare”. Nu mai devreme de secolul XIV se desfasurau ceremonii religioase Rapa Nui in cinstea zeului creator Makemake, a carui infatisare pamânteasca era „omul pasare” sau „tangata manu”. Nascut dintr-un craniu ce a fost purtat de apa de la templu pâna in mare, MakeMake a creat primii oameni ai, impreuna cu zeita Haua, au adus primele stoluri de pasari migratoare pe insula.

Share Button

Be the first to comment

Leave a Reply